Ølsnedkeren Bryggeri

Hjemmeside: Olsnedkeren.dk
Untappd: Ølsnedkeren Bryggeri

Ølsnedkeren - Logo
Ølsnedkeren

I 2012 åbnede et nyt værtshus på Griffenfeldsgade på Nørrebro. Det er der som sådan ikke noget specielt i, det sker ret tit. Det der gjorde det her værtshus lidt specielt var at der var tale om en ølbar. Ikke bare hvilket som helst øl, men deres eget øl, brygget nede i kælderen under baren.

Udover at brygge øllet (meget) lokalt, var en del af konceptet også at øllet skulle brygges i samarbejde med de lokale. Den korte afstand fra bryggeri til bar gjorde både at den friskbryggede øl kunne komme på hanerne meget hurtigt, men det betød også at der var meget kort fra tanke og til handling, så en inspiration fra kunderne i baren kunne godt føre til at et nyt bryg blev sat over allerede et par dage efter.

Bryggeriet opnåede stor succes, og både kælderbryggeri og barlokaler fik svært ved at følge med. Det resulterede i at Simon i 2014 sammen med sin kammerat og samarbejdspartner Tobias Rieck, også kendt som Brøggeren, købte konkursboet efter Stronzobryggeriet. Brygning af Ølsnedkerens øl flyttede til det gamle mejeri i Gørløse, syd for Hillerød hvor det gamle Stronzobryggeri lå. Det nykøbte bryggeri blev døbt Ølkollektivet, og har øget brygkapaciteten så meget at både Ølsnedkeren og Brøggeren fik mulighed for at udvide med en flaskeproduktion. Det forhenværende kælderbryggeri er nu blevet inddraget til barområde.

Ølsnedkeren idag

Ølsnedkeren er startet Simon Toft Hansen som har brygget øl i mange år, men først i større skala i 2012 da han startede Ølsnedkeren. Fokus er på at brygge spændende og nytænkende øl der ikke nødvendigvis passer ind i de klassiske typekasser, men det er vigtigt for bryggeriet at det hele skal være letdrikkeligt, så det er ikke her man skal finde de helt ekstreme eksperimenter.

Baren er stadig en meget vigtig del af Ølsnedkerkonceptet, og der er stadig fokus på at det skal være et hyggeligt sted hvor alle føler sig velkomne, og hvor man altid kan komme og prøve noget nyt. Der kommer derfor stadig nye øl på hanerne flere gange om måneden, gerne ugentligt.

Udover hyggen har bryggeriet også fokus på den gode historie. Det kommer typisk til udtryk i øl opkaldt efter gamle venner, eller navne som er opstået pga. et væddemål. Det kommer også til udtryk i det lokale udtryk med alternative samarbejder med andre i lokalområdet omkring bryggeriet.

Anmeldte Ølsnedkeren øl

Ølsnedkeren Jyske Dollars

Facebooktwittergoogle_pluspinterestFacebooktwittergoogle_pluspinterest

Tilmeld dig Levemands nyhedsbrev

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *